Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

U wilt met uw bedrijf natuurlijk een zo efficiënt en succesvol mogelijk marketingbeleid voeren. Maar hoe kunt u dat eigenlijk het beste doen? Wanneer het aankomt op online marketing zijn er natuurlijk een heleboel mogelijkheden, maar vandaag richten we ons op twee ervan, namelijk SEO en SEA. Tegenwoordig krijgt bijna ieder bedrijf wel te maken met SEO en SEA-marketing, maar dat maakt niet altijd meteen duidelijk wat het verschil is. Daarom leggen wij u dat vandaag uit.

Wat is SEA-marketing?

De afkorting SEA staat voor het Engelse ‘search-engine-advertising’, en is een manier waarop bedrijven hun advertenties onder de aandacht brengen op zoekmachines, zoals Bing en Google. SEA-marketing is een vorm van ‘pay-per-click advertising’, wat ook wel afgekort wordt als PPC. PPC houdt in dat marketeers bieden op bepaalde zoekopdrachten en vervolgens betalen voor iedere keer dat er op een advertentie geklikt is door iemand. Op deze manier kunnen websites hun advertenties dus betaald laten zien op zoekmachines, en betalen ze alleen als de advertenties ook daadwerkelijk gezien worden en erop aangeslagen wordt door potentiële klanten.

Het verschil met SEO-marketing

Nu u weet wat SEA inhoudt, is het tijd om ons op SEO te focussen. Want ondanks dat de namen dan misschien op elkaar lijken, zijn de twee marketingmethoden heel verschillend, en ze worden dan ook vaak in combinatie gebruikt door bedrijven. SEO staat voor ‘search engine optimisation’, en gaat dus net als SEA om een marketingmethode die gebruikt wordt om websites onder de aandacht te brengen op zoekmachines. Het grote verschil tussen SEA en SEO is echter dat SEO geen betaalde marketing is. Dit betekent dus niet dat SEO draait om de betaalde advertenties bovenaan een pagina (dit is SEA), maar om de daadwerkelijke websites die boven komen drijven als mensen op bepaalde zoektermen zoeken.

SEO-marketing kan op verschillende manieren toegepast worden, en het optimaliseren van de vindbaarheid van een website wordt dan ook op tal van manieren gedaan. Het doel van niet-betaalde SEO-marketing is dus om de website van een bedrijf hoger uit te laten komen in de resultaten van een zoekmachine, zonder dat er betaald hoeft te worden voor advertenties zoals bij SEA het geval is.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *