Screen Shot 2015-08-13 at 20.50.21

Welkom bij onze Blog

Voodoo Methoden

Alle Voodoo Marketing tips welkom

Wanneer is iets Voodoo Marketing?

Om te beoordelen of iets voodoomarketing is hanteren wij 5 vragen als criteria:

  1. Wordt de methode bewust en met intentie ingezet?
  2. Hoe open of verborgen is de methode?
  3. In welke mate respecteert de beïnvloeder de vrije keus/wil van zijn klanten/burgers?
  4. Brengt het gedrag van de beïnvloeder (dan wel het nalaten van gedrag) schade toe aan consumenten?
  5. In welke mate richt de beïnvloeding zich op zwakkere groepen?

Read more

Adverteerders nu ook slachtoffer van Voodoo Ads!

Screen Shot 2015-09-25 at 11.12.55

Er is een gigantisch probleem met adverteren op internet ontdekt en adverteerders beginnen zich nu echt zorgen te maken. Het blijkt dat slechts 25% van alle online ads (en dat geldt ook voor branded content) echt door mensen gezien wordt.

En aangezien de meeste content op het internet gratis is en door dit soort inkomsten (en de data die daaruit over ons gefarmed wordt) gefinancierd wordt komen er ineens toch best wel grote vragen over de houdbaarheid van Internet zoals wij dat nu kennen. Hoe zit dit nu precies in elkaar?

In combinatie met adblocking is de schatting dat nog maar 25% van alle betaalde ads ook daadwerkelijk onder ogen van mensen komt. Het allergrootste media inkoop en marcom bedrijf ter wereld (WPP) heeft al gewaarschuwd dat adverteerders weer terug zullen gaan naar offline media (art 3). En neem ze dat eens kwalijk met dit soort cijfers. Dit is dus een geval van Voodoo Marketing met marketing mensen.
Hier drie heel recente artikelen over dit onderwerp.

1) http://www.bloomberg.com/features/2015-click-fraud/
2) http://adage.com/…/dig…/56-digital-ads-served-google/296062/
3) http://www.adformatie.nl/…/WPP-MAANT-GOOGLE-PROBLEEM-MET-NE…

Read more

12 Voedsel fabrikanten gaan full voodoo op kinderen

 

image

Net veroordeeld door de Reclame code commissie (bravo). Maar helaas  ook weer een voorbeeld dat onze regelgeving pas in actie komt als er zaken aangemeld worden (dit keer door Foodwatch). Dat zou actiever aangepakt moeten worden. Dat zie je nu ook maar weer want dit soort acties gaat al jaren zo.Daarom zijn wij voorstanders van het Deense model. Je vraagt je daarnaast trouwens niet alleen af wat het normbesef is van dit soort marketing afdelingen en hun raden van bestuur maar ook of ze nou echt geen interne controle systemen hebben? Diep triest ook Unilever!

Facebook gaat full voodoo op je. Time to wake up !

Screen Shot 2015-09-20 at 11.39.49
Het grote plan van Facebook wordt steeds duidelijker. Je wordt inmiddels tot de uiteinden van het internet gevolgd om al je data te kunnen verkopen. Al je web browsing data wordt namelijk opgezogen. Hello Truman Show !

 

Coca Cola en Pepsi sponsoren pro suiker onderzoek

sugarcokeOnlangs werd bekend dat Coca Cola , Pepsi en anderen geld fourneren voor onderzoek naar de effecten van suiker om onze mening daarover te beïnvloeden. Wat blijkt namelijk uit een recent gepubliceerd onafhankelijke overzicht studie ? Wij citeren: ‘  We identified 17 SRs (with 18 conclusions). In six of the SRs a financial conflict of interest with some food industry was disclosed. Among those reviews without any reported conflict of interest, 83.3% of the conclusions (10/12) were that SSB consumption could be a potential risk factor for weight gain. In contrast, the same percentage of conclusions, 83.3% (5/6), of those SRs disclosing some financial conflict of interest with the food industry were that the scientific evidence was insufficient to support a positive association between SSB consumption and weight gain or obesity. Those reviews with conflicts of interest were five times more likely to present a conclusion of no positive association than those without them (relative risk: 5.0, 95% CI: 1.3–19.3).’

Kortom die onderzoeken die gesponsord waren gaven in meerderheid aan dat er geen verband bestond tussen de inname van suiker en obesity. Ergo je kunt gewoon dit soort dranken doordrinken. De New York Times schreef er een mooi artikel over. Dit is volgens ons ook Voodoo Marketing.

 

Facebook weet meer over je dan jijzelf. Doe de test maar.

Screen Shot 2015-09-06 at 20.52.58

Als je wilt weten wat sites zoals Facebook over je weten doe dan deze test van de Cambridge Universiteit. Het laat een fractie zien van wat Facebook van jouw persoonlijkheid weet op basis van alleen je likes. En dan hebben we het nog niet eens over alle andere  data die ze van je hebben. En hoe meer zij over je weten hoe beter ze jou kunnen targetten en beïnvloeden. Jouw data hun goud zullen we maar zeggen. 

Storytelling is toch echt wel voodoo marketing *

(*Indien commercieel toegepast en zonder disclosure)

trojan

‘Given the implications of stories for the narrative persuasion of consumers, nothing is less innocent than a story’, (Van Laer et al., 2014, p5)

Storytelling is veel meer dan alleen maar het vertellen van onschuldig ogende verhaaltjes in het kader van het nu zo opgepimpte content marketing. Althans  dat blijkt uit het werk van verschillende wetenschappers zoals Gerrig (1993) en  Green en Brock (2000) die de Narratieve Transportering Theorie ontwikkelden . Die houdt in dat mensen zo met een verhaal kunnen meeleven dat zij er letterlijk helemaal in opgaan. De mate waarin dit gebeurt kan vervolgens leiden tot het overnemen van wat er in het verhaal verteld wordt dan wel wat daarin aannemelijk wordt gemaakt. Zij lieten dat ook in hun onderzoek zien. Niet zo gek eigenlijk als je beseft dat wij al heel jong (als wij nog geen verdedigingsmechanismes tegen beïnvloeding hebben)  van alles door middel van verhalen leren. En dat gaat al op deze manier zo lang als de mensheid bestaat. 

Read more

Volkskrant gaat Full Voodoo op eigen reisproduct?

Microsoft PowerPointScreenSnapz002In hetzelfde weekend katern van de Volkskrant van zaterdag 29 September stonden een paar mooie voorbeelden van de mix tussen redactioneel en commercieel. In het geval van de verkoop voor een Volkrant reis naar Chili werd er bij een zeer uitvoerig artikel over Chili géén melding gemaakt  dat het een advertorial betrof. Maar bij het artikel over Samsung , dat ook in het nummer adverteerde, werd wel keurig aangegeven dat het om een advertentie ging.

Read more

Bureau Xbox koopt vloggers om voor fake commercials op Youtube

xbox-oneGoogle ChromeScreenSnapz001

Naar nu blijkt is er volgens de Federal Trade Commission op grote schaal fraude gepleegd voor een marketing campagne voor de XBox-one. Vloggers werden betaald voor het online zetten van zelfgemaakte positieve vlogs/commercials over het product zonder daarbij te vermelden dat zij daarvoor betaald werden.

According to the FTC’s complaint, Machinima and its influencers were part of an Xbox One marketing campaign managed by Microsoft’s advertising agency, Starcom MediaVest Group. Machinima guaranteed Starcom that the influencer videos would be viewed at least 19 million times.

Duidelijk staaltje van Voodoo Marketing dus.Hier  en hier kun je er meer over lezen.

Met dank aan Cynthia Schultz a.k.a. @misslipgloss voor de Tip.

Vragen of Boekingen?