Voodoo Marketing Award 2015

Voodoo-award

 

In het kader van de discussie welke marketingmethodes fair zijn en welke niet, hebben we samen met uitgever Adfo Books een ‘prijs’ ingesteld voor het merk dat de meest voodoo-achtige activiteit inzet voor de marketing van merk of product.

Hieronder kun je aangeven welke van deze adverteerders volgens jou de Voodoo Marketing Award 2015 het meest verdient. En daaronder kun je onze motivatie lezen waarom wij deze merken nomineren. Uiteraard kun je in de reacties ook nog suggesties doen voor andere merken met voorbeelden van voodoo-marketing.

Bij alle merken die wij hieronder noemen, hebben wij op onze blog voorbeelden gegeven van de toepassing van voodoo-marketing-technieken.

Waarvan hangt af of sprake is van voodoo-marketing of juist van good do-marketing? 

  1. De mate waarin de methode verborgen is
  2. De mate van respect voor de vrije wil van de consument
  3. De mate waarin de methode schade toebrengt
  4. De mate waarin de methode gericht is op zwakkere groepen in de samenleving
  5. De mate waarin het bewust gebeurt

Coca-Cola en Pepsi
Coca-Cola en Pepsi zijn genomineerd vanwege het sponsoren van onderzoek dat moet bewijzen dat suiker niet slecht voor ons is. Zie bijvoorbeeld dit artikel in de New York Times.

KLM
KLM krijgt de nominatie vanwege het toepassen van de bait and switch-truc. Zie deze blogpost. Maar we hadden ze ook op de lijst kunnen zetten vanwege de toepassing van  dynamic pricing.

Staples
Vanwege de toepassing van dynamic pricing, waardoor je niet meer weet of je wel een eerlijke prijs hebt betaald. Zie ook dit artikel op Forbes.com.

BCC
Vanwege het toepassen van persuasion profiling door middel van software via www.sagent.io waarbij o.a. voor de consument niet te controleren statements worden gemaakt over bijvoorbeeld schaarste, social proof en andere Cialdini-tactieken. Zie deze post.

Visual DNA
Vanwege het aanleggen van (inmiddels 400 miljoen) psychologische profielen zonder duidelijke vermelding van de redenen daarvoor en uitleg over wat daar precies mee gebeurt. Zie deze post.

Booking.com
Voor het ongevraagd en onvermeld op zeer grote schaal uittesten hoe consumenten beter happen op de aanbiedingen. Maar ook voor de  inzet van voor de consument niet te controleren statements over o.a. schaarste, social proof en andere Cialdini-tactieken. Zie dit artikel en dit artikel.

Volkskrant
Vanwege native advertising waarbij het financiële belang voor de Volkskrant zelf niet geopenbaard wordt . Zie deze blogpost.

Albert Heijn vruchtensap
Vanwege het misleiden van consumenten over de samenstelling van de vruchtensappen. Zie deze blogpost.

Blendle
Vanwege de manipulatie van bekende Nederlanders door ze met opzet via een wild feest in Amsterdam te verleiden om positief te gaan schrijven over Blendle op social media, zodat de introductie zou slagen. Knap staaltje van influencer marketing zonder dat betrokkenen van deze opzet op de hoogte waren. Zie ons boek en deze eerdere blogpost 

LinkedIn
Voor het via Dark Design proberen te stelen van ieders adresboek voor haar eigen belangen. Zie deze blogpost.

Google
Voor het scannen van al je e-mail. Zie dit artikel.

MotiveMetrix
Voor het ongevraagd psychologisch profileren van mensen door alles te analyseren wat je post op het internet. Zie dit artikel op hun eigen website.