Volkskrant gaat Full Voodoo op eigen reisproduct?

Microsoft PowerPointScreenSnapz002In hetzelfde weekend katern van de Volkskrant van zaterdag 29 September stonden een paar mooie voorbeelden van de mix tussen redactioneel en commercieel. In het geval van de verkoop voor een Volkrant reis naar Chili werd er bij een zeer uitvoerig artikel over Chili géén melding gemaakt  dat het een advertorial betrof. Maar bij het artikel over Samsung , dat ook in het nummer adverteerde, werd wel keurig aangegeven dat het om een advertentie ging.

Microsoft PowerPointScreenSnapz003Wij constateren dan ook dat de Volkskrant voor zichzelf schijnbaar andere normen aanlegt dan voor adverteerders en er geen enkel probleem in ziet om op deze manier een reis te verkopen. Het zou een goede zaak zijn als dit soort manipulatie strafbaar zou worden en niet langer overgelaten zou worden aan een zelfregulering systeem via de Reclame Code Commissie.

Google ChromeScreenSnapz002

Wij pleiten dan ook voor het Deense model. Overtredingen daarvan zijn daar gewoon strafbaar.Dat maakt het allemaal iets minder vrijblijvend en geeft meer bescherming aan de consument.  Het houdt waarschijnlijk ook iedereen in het vak iets netter .

Met dank aan @peeterverlegh voor de tip.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *